Zuccaia
Kunstenaar: | Piero Gilardi |
Straatnaam: | Stadhuisplein 1 |
Centrum | |
Materiaal: | PUR-schuim, Rubber, Schuimrubber |
Jaar van plaatsing: | 2017 |
Omschrijving:
Zuccaia
Het kunstwerk is getiteld “Zuccaia’’, wat vertaald kan worden als “Veld met pompoenen”. Het werd in 1991 gemaakt door de Italiaanse kunstenaar Piero Gilardi. Het stelt een veldje met pompoenen, courgettes, boomstammen, bladeren en andere elementen uit de natuur voor. Het is verrassend ambachtelijk gemaakt van bijzondere materialen, zoals PUR-schuim en synthetisch rubber. Sprietje voor sprietje en vrucht na vrucht heeft hij uit dit materiaal gemaakt en samengevoegd tot wat hij zelf noemde een 'natuurtapijt'.
Zuccaia is een internationaal belangrijk kunstwerk, omdat het van hoge artistieke kwaliteit is en van grote betekenis voor de moderne kunst. Ook is het een zeldzaam werk: van de weinige ‘natuurtapijten’ is Zuccaia een van de weinige exemplaren in Nederland die nog in goede staat zijn en aan publiek kunnen worden getoond.
Maar ook vanuit lokaal oogpunt is het belangrijk, omdat het herinnert aan een belangrijke impuls aan de ontwikkeling van de stad Zoetermeer. In 1992 was het te zien in de Floriade-expositie getitels “Allocaties”. Het kunstwerk "Zuccaia" sloot met de natuurlijke voorstelling goed aan bij het thema van de Floriade: landbouw. Die Floriade gaf een belangrijke impuls aan de ontwikkeling van (de plattegrond van) de wijk Rokkeveen. Na afloop van de Floriade werd het reliëf door de stichting Floriade aan het gemeentebestuur geschonken. Na de verbouwing van het stadhuis is het eind 2017 in de vloer van het nieuwe Stadhuis-Forum verwerkt. De vloervitrine zorgt voor de juiste bewaarcondities, zodat het nog lang in goede staat blijft.
Piero Gilardi
De maker, Piero Gilardi, (1942) woont en werkt in Turijn. Hij studeerde af aan het Liceo Artistico in dezelfde stad. Hij is een belangrijke vertegenwoordiger van de Arte Povera, een Italiaanse moderne kunststroming die in de jaren zestig ontstond en internationaal grote invloed had binnen de kunst. Arte Povera werkte meestal met eenvoudige, natuurlijke materialen, het werk draagt doorgaans een maatschappelijke en vaak ecologische boodschap uit en is vaak geïnspireerd op de relatie tussen cultuur en natuur. Daarmee waren de Arte Povera-kunstenaars hun tijd ver vooruit.