Dashboard
Kunstenaar: | Arno Coenen |
Straatnaam: | Amerikaweg 135, In Gymworld |
Meerzicht | |
Jaar van plaatsing: | 2021 |
Omschrijving:
Dashboard
Het dynamische kunstwerk Dashboard is een videoanimatie op een LED-scherm in het trappenhuis van Gymworld. Het lijkt deel uit te maken van het gebouw, doordat het de structuur en het materiaal van de gevel simuleert. Het gebouw komt tot leven als de gevel lijkt open te klappen, nieuwe onderdelen komen tevoorschijn en lijken te draaien en verschuiven. Er zijn overeenkomsten met puzzelspellen en met de herkenbare blokken uit het klassieke computerspel Tetris. De video verwijst naar games en animatieseries. Er zijn tellers, meters en schakelaars. Robots en personages beoefenen series bewegingen van de sporten die in de zalen van Gymworld beoefend worden. Choreografieën en bekende danspasjes komen voorbij, als een soort inventaris of 'cloud' van gegevens. De kunst communiceert over wat er in Gymworld gebeurt. Het is een balans tussen geometrische en antropomorfe beelden in een stimulerende cadans; door wetenschap geïnspireerde bewegende kunst waarin de mens centraal staat. lnteractie met de bezoeker is er primair ín geestelijke zin: de visuals zijn toegankelijk, herkenbaar en benaderbaar genoeg. Ze dagen uit om de bewegingen te imiteren en ze stimuleren om zelf op een creatieve manier te bewegen. De video is hier te bekijken:
Arno Coenen
Arno Coenen (1972) studeerde in 1997 af aan Academie Minerva in Groningen. Hij heeft een reputatie opgebouwd met monumentale kunstwerken in de openbare ruimte, waarin hij oude ambachten, zoals glasmozaïek, mengt met hedendaagse computer graphics. Internationale bekendheid kreeg hij met zijn bijdrage aan De Markthal in Rotterdam van MVRDV Architects, het grootschalige, kleurrijke plafond dat op de covers belandde van zowel het Architectuur in Nederland Jaarboek en het Dutch Design Jaarboek. Hij leverde een belangrijke bijdrage aan de Beurspassage in Amsterdam en eindigde daarmee in de top 3 van het Jaaroverzicht architectuur van NRC Handelsblad. Zijn tegeltableau Oud-West, Thuis Best werd opgenomen in de collectie van het Rijksmuseum en in de publicatie De geschiedenis van Nederland in 100 voorwerpen. Zijn met de computer gegenereerde videoanimaties zijn opgenomen in belangrijke collecties van mediakunst, onder meer die van Centre Pompidou in Parijs.
Arno Coenen werd kunstenaar in een tijd dat computer-, VJ- en videokunst hoogtij vierden, maar met de beperkte technologie van toen was het veel lastiger om ideeën uit te voeren dan nu. Arno gebruikte juist bewust traditionele kunsttechnieken, bijvoorbeeld glasmozaïek, keramiek en glas-in-lood, om beelden uit de computer te realiseren.
De publieke werken zijn fysieke manifestaties van beelden uit andere media: computeranimaties, video’s, foto’s, posters en nieuwsmedia bijvoorbeeld. In dit proces van vluchtige elektronische beelden naar solide materialen als steen en glas ontwikkelt Coenen een persoonlijke visuele taal, met unieke samenstellingen van herkenbare elementen. Bij het realiseren van zijn kunst is samenwerking essentieel voor Coenen, zowel met kunstprofessionals en materiaaldeskundigen als mensen uit de buurt, die een directe band opbouwen met het werk.
De ontmoeting tussen digitale beelden en traditionele technieken zorgt voor een spanning die kenmerkend is voor het oeuvre van Arno Coenen. In zijn thematiek komt net als in veel hedendaagse kunst de traagheid aan bod waarmee de Westerse maatschappij, en Nederland in het bijzonder, ontwikkelingen als postkolonialisme en globalisatie verwerkt. Coenen is niet alleen gefascineerd door de snelle opkomst van culturen van buiten de landsgrenzen; ook subculturen, jeugdcultuur en popcultuur zijn prominent aanwezig in zijn werk.
Plattegrond: